Sünni Bektaşiler

biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Hüseyni yazdı:abi can

bektaşi tarikatını 2 beyazıt kurup balımı sultan ismindeki devşirmeyide posta oturtup,piri sani olarak tanıtıyor...bu konu gün gibi aşikar..aşikar olmayan şüphelerim ve tenkitlerim şunlardır...
1_Anadoludaki sünni,sufist tarikatların şeyhlerinin hemen hemen hepsi Aleviyye olarak lanse edilir ama sünnni inanç ve itikatındalardır...hal böyleyken bektaşilikte sünni itikatte ise,neden bir cami yaptırıp hanefi mezhebine göre namaz kılmamışlar?1,2,3, halifeyi öven sözler söylememiş muhabbetlerini beslememişler? ...
hüseyni can
soru sormaktan analiz yapmaktan ve kaşı tez sunmaktan asla vazgeçme çok iyi gidiyorsun

Diğer sünni tarikatlar Bektaşilerin yediği darbeyi yemedikleri için devletten dışlanmadılar ve cumhuriyet dönemindeki sünnileştirme nedeniylede sağlıklı bir sünni ilerleyişi gerçekleştirdiler
Ama Bektaşilerin bu şansları olmadı onlar cumhuriyet dönemine sağlıklı olarak tek parça giremediler
Hacı Bektaş kasabasında ilk dönemden beri cami vardır ve Hanefi fıkhı uygulanır insanlara bu caminin 1826 dan sonra yapıldığı söylenir oysa 1826 da yapılan sadece minaresidir
Mesela makalatta 4 halife bilinen sırasıyla sunulur
Hz.Alinin küçük serçe parmak olduğu yazılıdır İlk üç halife eleştirisi 1826 dan sonra başlamıştır
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Hüseyni yazdı: 2_yeni çeri olarak bilinen kolluk kuvvetini bektaşi tarikatına baglamalarında ki sebep şu olabilir..bektaşiligi yöneten osmanlının ,cogununda rum,bulgar vb gibi yetim çocuklardan yetiştirdigi ve pekte islamlaştırmadıgı yarı şükrani bir guruh olmasının vermiş ooldugu inançsal boşlugu iyi degerlendirip hatta bunu bilinçli yapıp saraylarını,tahtlarını koruma ve yaşatma için düşünmüş olabilirler....çünkü yeni çeriler,hem islam topraklarında hemde rum topraklarında vurucu güç olarak kullanıldıklarına göre bu kolluk kuvvetinin her hangi bir itikati çizgisinin olmadıgına işaret eder...,...


Evet yeniçeriler başlarda Müslüman olmayan devşirmelerden kurulu bir orduydu ve bunların müslümanlaştırılması için Bektaşiliğe bağlandılar öyleyse doğru soru şu olmalı;

Osmanlı yeniçeriyi Bektaşiliğe bağlayıp şiileştirmekmi istemişti? Yoksa Bektaşiliğin sünni bir tarikat yapılanması olduğunu bildiği içinmi böyle davranmıştı?
Sorunun cevabı sorunun içinde bulunuyor,
Sünni Osmanlı saltanatı böylesine büyük bir yanılgı içinde olabilirmi?
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Hüseyni yazdı: 3_bektaşiligi ,anadoludaki Ali ci kitlenin en tepesine yerleştirip,halkı bu tepedeki örgütlenmeyle asimile etme ,yozlaştırma hedefleriyle kontrol altına alıp yönetme siyaseti gütmüş olabilirler...,...
Osmanlı tüm tarikatların kendi alt yapısı olduğunu zaten düşünüyordu Hacı bektaşın seyyit ilan edilmesi keramet sahibi veli ilan edilmesi tabiki yönlendirmede etkili olmuştur
Bu konuda üç süreç yaşandı
1.si safevi savaşlarında anadoluda kalan aleviler bu dergahlara (kadiri rufai Bektaşi) yönelerek hayatlarını kurtarmaya çalıştılar
2.si Bektaşiler kapatılınca bazıları alevilere açıldılar sığındılar
3. ittihatçılar Alevilikle bektaşiliği tek çatı tek amaç altında birleştirdiler cumhuriyet dönemindede bu politika türkçülük türk-islam ekseninde devam etti
günümüzde alevilik bektaşilik kavramları peşpeşe kullanıldığına göre başarılı olduklarını söyleyebiliriz
biz bu oyunu bozmaya çalışıyoruz bu kavramları ayırıyoruz
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

[quote="Hüseyni"]
4_günümüzdeki cem evlerinin misyonuda Ali ci kitleyi kontrol altına alıp yönetmek degilmidir...eskidende bu yönetimi bektaşiligi kullanarak yapmaya başlamışlar...zaten bakıyoruz.bektaşilik güçlenince anadoludaki türkmen ayaklanmaları bitiyor...
quote]



Günümüzde ittihatçıların politikasına devam ediliyor cemevlerine toplanacak aleviliğin 12 imamdan koparaılması düşünülüyor Anadolu Aleviliğinin özü bu projede yatıyor. O yüzden siz şii değilsiniz propagandası yapılıyor
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Hüseyni yazdı: 5_1826 ta sadace bektaşi tarikatı sebetayistlerin,masonların güdümüne geçmiyor...osmanlının bütün kadameleri geçiyor...bu geçişe paralel olarak bektaşilik tarikatı ve diger sünni tarikatlarda ekleniyor......

sebatayistler sözde müslüman oluyorlar ama özde kendi dinnlerini yaşatma
iradelerini koruyorlar
bektaşilik batıni yapısı ile buna en çok açık tarikat oluyor
Evet tarikatların tümü bundan etkileniyor ama bu etki Bektaşilerde daha çok görülüyor çünkü devletten koptuğu için direnci en az olan bu tarikat olduğu için islam dışına daha kolay kayıyor
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Hüseyni yazdı: 6_anadoludaki sünnilerin çogu zaten alevi dönmesi ve tarikatlardan etkilenip sünni perspektifiyle Ehlibeyt muhabbetni yaşatan insanlar....bu insanların çocuklarına Ehlibeyt ve dostlarının isimlerini komaları normal...


bektaşi tarikatının itikati olarak sünni olması mümkün degil...kompaze bir inanç.şaman ve zerdüşt figürlerine bakarsak ,pagan deriz,Ehlibeyt muhabbetlerine bakarsak alevi,caferi deriz,siyasi görüşlerine bakarsak türkçü deriz,abdest alma bazende olsa namaz kılmalarına bakarsak sünni deriz,...


Alevi dönmesi demeyelimde başlarda bu insanlar sünni değildi diyelim anadoluya gelenlerden devletle barışık yaşayanlar sünnileşiyor bunu başaramayanlar sünnileşmiyor bunlara zamanla alevi deniyor




bugünkü Bektaşiliğe bakarsak artık islam dışıdırlar içinde ne ararsan bulabileceğin bir kültürel senteze dönüşmüştür
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Musa Özateş yazdı:bence her dönemin bektaşiliğinin farklı ağırlık noktası var ilk dönem şamaan zamanla sünni sona doğru türkçü şimdi ateist laik solcu
osmanlı cesur bir saltanat ve öyle kullanmaya asimile etmeye ihtiyaç duymuyor düşman kabul ederse tehlikeli görürse asıyor kesiyor toplu katliamlar yapıyor 2.bayezid yavuz kanuni dönemlerinde alevileri topluca katleden osmanlı bektaşilere dokunmuyor çünkü onları alevi yada safevi görmüyor onlarrı alevilerden faarklı kabul ediyor
hacı bektaş kasabasında cami var ve bugün dahi sünni fıkhına göre ibadet ediliyor
birde şunu sormak isterim tarihçi murat bardakçı ile bu şahsın cemal bardakçının akrabalığı varmı?

musa can
aynı fikirdeyim
her iki kişinin akraba olduklarını biliyorum ama yakınlıklarını önemli görmediğim için araştırmadım
Hüseyni
Mesajlar: 518
Kayıt: 04 Eki 2011, 21:20

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen Hüseyni »

bektaşilik sünnilik ise
1_bektaşi tarikatını,saray kurdu ve destekledi,hal buysa,sarayla iyi geçinemeyen ve sünnileşmeyen kitlenin zamanla bektaşi olması ve semahı,ibrigi,süpürgeyi kutsaması tezat degilmi?
2_semahı,bektaşi tarikatı uydurdu ise ve bu kültürel,forklorik şekiller bektaşilige ait ise ,serçeşmede sünni camii ve hanefi fıkhının barınması tezat degilmi?
3_semahı,bektaşi tarikatı uydurdu ise,anadoluda yaşayan sünnileşmeyen tabana nasıl yayıldı?onlarca ocak,yüzlerce post sahibi_dede,ve talipler nasıl oluştu?
4_saray,sünnileşmeyen kitleyi kontrol altına almak için yeni bir görüş uydurup,sahte bir imam tayin edip,adına uydurma kitaplar yazıp,tarikat kurup,vurucu güç olarak kurulan yeni çerileride bu tarikata baglıyorsa,adınada bektaşilik diyorsa,
a_saraydan fersah,fersah uzak kalan kızılbaşlarla,bektaşilik ve bektaşiler arasındaki bu paralellik nasıl oluştu?
b_yeni çeriler,kızılbaş katliamlarında ön saflarda yer aldıysa,kızılbaşlar celladına aşık olup onların tarikatlarına sıgınarak innaçlarınımı kabul ettiler?
c makalat,şerhi besmele gibi sarayda yazılan kitapların içine ,hulafai raşidin sıralaması ,sünni fıkhına göre abdest ,serçe parmagı gibi sünni innaç akideleri yerleştirildi ise bu veriler bektaşiligin sünnilik oldugunu belgelermi?
d yeni çerilerin,kızılbaş katliamlarında ön saflarda yer almış olması sünni katliamlarında yada müslüman olmayan halkların kıyımındada bulunmalrı onların,inanç akidelerinin olmamasına ve zalim bir guruh olmasına baglanamz mı....


bektaşilik,ahiret innacından yoksun tamamen devlet hegomanyasına baglı bir oluşumdur,sünnide,alevide,masonda,sebetayistte,paganda denebilir..kompeze bir inanç oldugu için sadace sünnilik tir diyemeyiz...
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Hüseyni yazdı:bektaşilik sünnilik ise
1_bektaşi tarikatını,saray kurdu ve destekledi,hal buysa,sarayla iyi geçinemeyen ve sünnileşmeyen kitlenin zamanla bektaşi olması ve semahı,ibrigi,süpürgeyi kutsaması tezat degilmi?
..

Hüseyni can bir kez daha kutluyorum,ilim böyle gelişir sorarsın cevap alır yenidenm sorarsın sunulan tezi soru yağmuruna tutup çelişki ararsın eğer tez sağlamsa korkma yıkılmaz çürümez,
Sağlıklı müzakere böyle olur günümüz insanı çoğunlukla atadan kalma inancına dokunulduğunda sorularla yargılandığında cevap vermek cevap aramak müzakere yapmak yerine soran kişiye küfrediyor,hain ilan ediyor,bizi asimile ediyor diye kaçıyor oysa doğruyu arayan insan kendisine aykırı gelen bilgininde üzerine cesaretle gidebilmelidir,
Bektaş sünnidir bektaşilik tarikattır sufist sünni bir tarikattır dedğimde onlarca yıldır yaptıkları bu
Oysa kanıtları dinleyip sorgulamalı ve tezi çürütmeliydiler,çürütselerdi vazgeçerdim,
Soru cevaplarına gelince forumdaki bektaşilik ve hacı bektaş bölümlerindeki yazışmalarda cevaplar var ama burada bir kez daha toparlamış olmakta fayda görüyorum.



buradaki sorunda önce bir tesbit yapıyor sonra soruya geçiyorsun, tespit ile soru direk ilgili değil çünkü tespit doğrudur yani bugün herkes bektaşiliği osmanlı padişahı 2.bayezidin kurduğunu ,balım sultanıda bu konuda görevlendirdiğini biliyor,yine 1826 ya kadar tüm padişahların bu tarikatı maddi ve manevi olarak destekledikleri postnişin atadıklarını ona yetkiler verdikleri destekledikleri apaçık biliniyor.
Bu tespite bağlı olarak sorduğun soru bektaşiliğin sünniliği dışında cevaplanması yada araştırılması gereken ayrı bir konudur ,
Kültürlerin inanç içine girdiklerini ve zamanla inancın ayrılmaz parçası olduklarını her din ve dini anlayış fırka için söz konusu olduğunu biliyoruz,
Semah,ibriğ süpürge tipi sembollerin bektaşiliğin içine tam olarak hangi tarihte girdiğini bilmiyoruz,
Hacı bektaşın semah dönüp dönmediğinide bilmiyoruz,belki bugünkü bektaşi önderleri gibi sadece seyrediyor kendisi dönmüyordu ,belki kendiside dönüyordu bunu tespit edemiyoruz ama zamanla semahın bektaşiliğin ayrılmaz bir parçası olduğunu biliyoruz,
Yine islam öncesi eski türk inançlarının bazılarında şamanlar ve semah ,kopuz ilşkisi olduğunuda biliyoruz,


O halde semahın ve sazın oradan bektaşiliğin içine taşındığını söyleyebiliriz, muhtemelen bektaşiliğin içine giren türk kitleler bunları taşıdığını söyleyebiliriz,bektaşilik bünyesi bunları reddetmedi çünkü benzer uygulamaların sünni tasavvufi tüm tarikatlarda olduğunu biliyoruz,hatta mevlevi seması ile bektaşi semahını birbirinden çokta ayıramayız, hatta iddia ediyorum semah dönenler aynı mevleviler gibi namaz oruç hac vs gibi ibadetleri inkar etmeselerdi semahı alternatif bir ibadet gibi sunmasalardı anadoluda egemenlerce semazenlere gösterilen hoşgörü semahçılarada gösterilecekti,
Kültürlerin dine nüfuz etmesi olağandır ve her dinde olmuştur,sünni tasavvufi tarikartlardada benzer ritüeller vardır yani bunların olması tarikatın sünniliğiyle aleviliğiyle ilgili değil o inanca dışarıdan motif taşımayla ilgili bir durumdur.
biralevi
Mesajlar: 1487
Kayıt: 24 Ara 2006, 14:02

Re: Sünni Bektaşiler

Mesaj gönderen biralevi »

Hüseyni yazdı: 2_semahı,bektaşi tarikatı uydurdu ise ve bu kültürel,forklorik şekiller bektaşilige ait ise ,serçeşmede sünni camii ve hanefi fıkhının barınması tezat degilmi?..

Folklorik şekillerin orijinal bektaşiliğe yada sünniliğe ait olduğunu hiç söylemedik,söylediğimiz bektaşiliğin zaman içinde içerisine dışarıdan pek çok unsuru katarak yoluna devam ettiğidir,hacı bektaş kasabasında yüzyıllardır mescid olduğu ve hanefi fıkhı icra edildiği ne kadar gerçek ise bektaşiliğin içerisine giren kitlelerin buraya kendi kültürlerinden parçalar taşıdığıda o kadar gerçektir, adını aldığı kişiden yüzyıllar sonra kurulan bir tarikat zaten kurulduğunda dışarıya açıktır açık olmak zorundadır çünkü kurucusunun dışında onun adına gelişmektedir,bektaşiliğin içine nüfuz edilmesini önleyecek bir mekanizma taa en baştan beri yoktur,o yüzden bektaşilik zaman içinde evrimleşerek ilerlemiştir.
Yani burada tezat yoktur çünkü orjinalitesinden ta kurulurken uzaklaşmak zorunda kalan bir kurumsallaşma sözkonusudur , yeniçeriler en başta müslüman olmayan yabancı unsurlardan kurulmuştur ,bu nedenle bektaşiliğe bağlanmışlardır osmanlı bu yabancı unsurları denetlemeyi zamanla tarikat adabı sufist kurallar çerçevesinde sünnileştirmeyi düşünmüştür,buraya yönelen türkler içinde aynı niyet söz konusudur, Tezat değilde değişik iki konu söz konusudur,
Cevapla

“Alevilik - Bektaşilik Ayrımı” sayfasına dön