Siz kendi kazdiginiz kuyuya dü$tünüz...
Pir Sultan'ın Hacı Bektaş Dergâhı'na Bağlılığı
Pir Sultan zaten Hacı Bektaş Veli Dergâhı'ndan el almış, Pir Balım Sultan elinden dolu içmiştir. Dergâh eşiğine yüz sürdüğünü belirttiği nefesten anlaşıldığı üzere, Balım Sultan sağdır.
Pir Sultan'ın Piri, C. Öztelli'nin ileri sürdüğü gibi, iki şiirinde adı geçen kesinlikle ;Hasan Efendi; olamaz.
Hasan Efendi postunda oturur
Rumun abdalları hizmet yetirir
Zemheride deste gülü getirir
Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var
Bu dörtlüğün geçtiği nefeste Pir Sultan Abdal, Hacı Bektaş Veli ve Balım Sultan'a sevgisini anlatmaktadır. Üstelik şiirin sonunda ``Pir Sultan'ım biat ettik ol erden'' demektedir. Bir başka şiirinden, Hasan Efendi'nin Koyun Baba Tekkesi postnişini olduğu da rahatlıkla çıkarılabildiğine göre (bkz. Cahit Öztelli, agy, s. 38-39 ve 190), onu Hacı Bektaş Dergâhı'na halife yapmak zorlamadan başka birşey değildir. C. Öztelli, Pir Sultan'ın asılma tarihini 1617'lere kadar yaklaştırdığı için bu zorlamayı yapmış olmalıdır.
Hasan Efendi, Dergâh'ta yapılan Cem'lerde 12 hizmet postlarından birinde oturmuş olabilir. Hatta Pir Sultan'ın kendisi bir nefesinde, ;Ayn-ı Cem'in bülbülüyüm dediğine bakılırsa o da, saz çalıp deyiş okuyan ;Zakir; postunda oturmuştur.
Arzuladım sana geldim
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
Eşiğine yüzler sürdüm
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
Pir elinden dolu içtim
Erenler demine düştüm
Ak cenneti gördüm geçtim
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
Kırk Budak'ta şema yanar
Dolusun içenler kanar
Abdalları semah döner
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
(...)
Balım Sultan er köçeği
Keser kılıncı bıçağı
Cümle erenler gerçeği
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
Pir Sultan'ım gerçek veli
Erenlerden çekmem eli
On'ki imamın serveri
Hünkâr Hacı Bektaş Veli
Hacı Bektaş Veli, onun dilinde hem Muhammed Mustafa, hem Haydar-ı Kerrar'dır (Ali'dir). Gerçek Şah odur:
Firdevs-i ala'da bir yanal elma
On sekiz bin alem nuru dediler
Muhammed Mustafa Haydar-ı Kerrar
Hünkâr Hacı Bektaş Veli dediler
(...)
Pirim der ki Bektaşiyim Bektaşi
Size nasip veren ol nasıl kişi
Sıkar un ederdi örs gibi taşı
Budur cümlesindenh ulu dediler
(...)
Evvel Ali'ydi sonra sonra Veli oldu
Yol erkân bir zaman batında kaldı
Urum ellerinden nameler geldi
Budur Hakk'ın doğru yolu dediler
Pir Sultan'ım eydür Şah'ım Veli'dir
Cihanı bürüyen onun nurudur
Şüphesiz ki Hak Muhammed Ali'dir
Bilmeyene Mülcem soyu dediler
Pir Sultan Abdal Hacı Bektaş kapısından, yani Dergâh'dan medet-mürvet bekliyor. Hacı Bektaş Veli'yi ;Pirlerin Piri ve Şahların Şahı; olarak niteliyor:
Sensin bizim zahir batın ulumuz
Aman medet mürvet Pir Hacı Bektaş
Her taraftan sana çıkar yolumuz
Ali'sin bir adın var Hacı Bektaş
Seni sevdik senden yana yakıldık
Münkirlerin kesretinden sıkıldık (kesret : çokluk)
Herbirimiz künc-i gamda takıldık (künc-i gam: gam köşesi)
Yetiş bu imdada er Hacı Bektaş
Pirlerin pirisin yok sana teki
Müminin canısın münkirin şeki
Zahirde batında değilsin iki
Yetmiş üç milletsin bir Hacı Bektaş
Şahların şahısın zat-i Ali'sin
Her ilmin kânısın Şah-ı Veli;sin
Abdal Musa kendi Kızıl Deli'sin
Abdalların başı der Hacı Bektaş
Pir Sultan Abdal;ım sana dayandım
Uyur idim hizmetimden uyandım
Her isteyenlere verdin inandım
Benim de muradım ver Hacı Bektaş
Görüldüğü gibi, Pir Sultan Abdal Hacı Bektaş Veli'den manevi destek diliyor. Bir başka şiirinde Hacı Bektaş Dergâhı;ndan;nasip alır da var, almaz da; derken, onları Dergâh'a bağlayıp ;irfan defterine yazdırmak; amacında olan Pir Sultan, ;gelmezleri, görmezleri, bilmezleri; birliğe çağırır:
Evvel bu dergâhtan nasip
Alan da var almaz da
Tarikate kadem basıp (kadem: ayak)
Gelir de var gelmez de
Sazını almış destine
Hizmet ederdi dostuna
Ahd ile ikrar üstüne
Durur da var durmaz da
Olayım der isen Hızır
İrfan defterine yazıl
Hak her yerde hazır nazır
Görür de var görmez de
İçin bizim dolumuzdan
Çıkman sakın yolumuzdan
Pir Sultan'ım halımızdan
Bilir de var bilmez de
Pir Sultan Abdal, Dergâh'ta birliğe çağrı yaparken koşulları, kuralları da tek tek açıklıyor. Yoksa ;sürerler dergâhtan haller nic'olur; korkusunu çekiyor, anımsatıyor baştan. Kendisi Şah;ın, yani Hacı Bektaş'ın ;aciz kuludur ;, öyle görüyor:
Pir Sultan'ım kemter kuldur Şah'ına
Hünkâr Hacı Bektaş nazargahına
Deli gönül hak ol düş Dergâh'ına
Er olayım dersen er ile görüş
Aksi takdirde:
Pek imiş kurulmaz feleğin yayı
Ezelden sunulur aşığın payı
İki dinli yüzlü yüze gülücü
Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur
Er değildir er nefesi tutmayan
Er pislik temiz etmeyen
Özünü rızaya teslim etmeyen
Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur
Erenler kabul eylemez yalanı
İçi sual olup dışı güleni
Evvel ikrar verip sonra güleni
Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur
Pir Sultan;ım ihlas çağır Pir'ine
Yerler gökler inler ah ü zarına
Mümin olan çıkar Hak divanına
Sürerler Dergâh'tan haller nic'olur
Pir Sultan Abdal inanmıştır ki, Pir önünde gerçeklerden söz açılır. Ama ;yapı birlik ile yapılır;.
Yine gerçeklerden açtık kapuyu
Bir Pir'in önünde kıldık tapuyu
Arı birlik ile yapar yapuyu
Birlik ile bitmeyende bal olmaz
Pir Sultan;ım eydür kalbimin nuru
Müminler gözlüyse münafık kördür
Erenlerin yolu kadimdir birdir
Her tepenin başında da yol olmaz
Pir Sultan Abdal, hem şöyle sorar:
Muhammed Ali neslinden kim kaldı
Kim var Hacı Bektaş Veli'den gayrı
Onulmaz yaraya merhem kim sardı
Kim var Hacı Bektaş Veli'den gayrı
Hem de soruşturmasına yine kendisi yanıt verir:
Çok şükür olsun Hüda'nın demine
Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var
Mehdi evsafı eyledim temine
Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var
(...)
Bir güneş doğdu dünyanın yüzüne
Âşıkların nur göründü gözüne
Cümle canlar niyaz etti özüne
Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var
Pir Sultan;ım biat ettik ol erden
Muhabbet kokusu geliyor serden
Katarından ayırma Şah-ı Merdan
Hacı Bektaş Veli Sultan Balım var
Anadolu'nun yetiştirdiği ve Aleviliğin Yedi Ulu'sundan biri olan büyük ozan, artık Hacı Bektaş Dergâhı'nda daha önce oturmuş ve oturmakta olanların ve Bektaşilerin açık yürekli propagandası içindedir.
Artık Pir Sultan'a göre ;devir Bektaşilerindir;. Öyleyse ;sevdalı, bade süzen, dünyayı gezen, sırlarına güç erilen ama arifler arifi ve hak yoluna canlarını kurban etmekten çekinmeyen Bektaşiler; derlenip toparlanmalıdır.
Sevda çekmek şanlarıdır
Gizlice erkânlarıdır
Hak yoluna canlarıdır
Kurbanı Bektaşilerin
Onlar Horasan'ı gezer
Demkeş olur bade süzer
Seyyah olup daim gezer
Sultanı Bektaşiler'in
Sırlarına güç erilir
Remizleri geç bilinir
Üstad olan Pir seçilir
Hünkârı Bektaşilerin
Arifler arifi gelir
Arife tarif vız gelir
Uzak yakın hep bir gelir
Hassına Bektaşilerin
Pir Sultan ;ım bu ne demek
Yerde insan gökte melek
Hiç cahile çekme emek
Devridir Bektaşilerin
Sanki bu derleniş için ;Rum (eli);u fetheden Kırklar serdarı Şah Kızıl Deli'yi (Seyyid Ali Sultan'ı) imdada; çağırmaktadır.
Şah-ı Merdan Ali kurdu bu yolu
Hazreti Fatıma cihanın gülü
Evvel Seyyid Ali aldı yürüdü
Kırkların serdarıdır Kızıl Deli
Pir Sultan'ım eydür sancak getiri
Zemheride gonca güller bitiri
Kalenin altın üstüne getiri
Rum'un fethin eden Şah Kızıl Deli
***
Hey erenler evliyalar serveri
Himmet eyle bize Şah Seyyit Ali
Tarık-ı Naci'nin sensin rehberi
Himmet eyle bize Şah Seyyit Ali
Pir Sultan'ım eydür yola âşıkız
Ta ezelden böyle kalbi sadıkız
Severiz ey Şah'ım kalbi sadıkız
Rahmet eyle bize Şah Seyyit Ali
Şaşırmış arkadaşım
Sen önce git halk ozanı geleniğinde birbirinin ismini kullanma geleniğini incele,
sonra git kaç çeşit pir sultana var onu incele,
sonra git bizim dediğimiz Pİr sultanı bunların içinden bul ve çıkar,
sonra gel buraya özeleştirini yap,
ve pir sultan adına söylenen her uydurmayıda onun diye hava atma....konuyu bilen birileriyle incele,
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Arzuladım size geldim
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Eşiğine yüzüm sürdüm
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Pir elinden dolu içtim
Doğdum elinize düştüm
Ak cenneti gördüm geçtim
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Güvercin donunda duran
Cümle eksikler bitiren
Beş taşı şahit getiren
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Kırk Budak'ta şem'a yanar
Dolusun içenler kanar
Aşıkların sema döner
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Bahçende gördüm gülünü
Erenler sürsün demini
İmam Rıza'nın torunu
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Balım Sultan er köçeği
Keser kılıncı bıçağı
Cümle erenler gerçeği
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Pir Sultan'ım gerçek veli
Erenlerden çekmem eli
On iki İmamın yolu
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Pir Sultan Abdal
bu şiirde pir sultan alevi inancını anadoluya taşıdı diyenler için... onun için hacı bektaşın değeri nedir,bir daha okuyun.
sayın musa bey hızır abdal tam hüsniyeden başka şia'ya ait bir eser sorusuna doğru cevap vermediniz.sizde biliyorsunuz ki aleviliğin öz yapısının bugün sizin tanıtmaya çalıştığınız yargılardan çok farklıdır.
bir kere sitenin şu tespiti kusura bakmayın ama büyük saçmalık -alevilik pir sultan abdalın öncülüğüyle girdi. peki kardeşim onun öncesinde imam zeynal abidin soyuna bağlı seyitlerin ocakları ne oluyor.pir sultanın bağlı olduğu ocağın seyitleri kimler.
pir sultan abdalı güya alevi-bektaşi inancından ayrı göstermeniz baştan aşağı uydurma. oysa biraz olsun şiirlerini inceleseniz en azında o meşhur adamınız gölpınarlının kitaplarını inceleseniz pir sultanın şiirlerinde cem-semah-musahip gibi alevi-bektaşi inancın diğer inançlardan özgün değerleri görürsünüz.
bu arada biz islamın bütün şartlarını yerine getirmeye çalışan(namaz,ramazan orucu,zekat,hac.) kişileriz. biz bütün bunları caferi fıkıhına göre gerçekleştiriyoruz. onun için şuan sapkın durumuna gelmiş alevilik etiketiyle kendi başına iş yapanlarla bizi karıştırmayın. biz bu davayı üzerimize yüklendik,alevi-bektaşi inancını Allahın izniyle öz yapısına dönüştüreceğiz ve kalplerde ehlibeyt inkılabını yeniden gerçekleştireceğiz.
Alıntı Sahibi: alevi-bektaşi-caferi
Güvercin donunda duran
Cümle eksikler bitiren
Beş taşı şahit getiren
Hünkar Hacı Bektaş Veli
Kırk Budak'ta şem'a yanar
Dolusun içenler kanar
Aşıkların sema döner
Hünkar Hacı Bektaş Veli
.
Arkadaş!
Pir sultanı ne kadar cahil duruma düşürdüğünü görüyormusun?
BU mu senin pir sultanın?Pir sultan insanlara böyle masallar anlattığı içinmi yaşadı?
Pir sultanın bu tür masallar söylediğini nasıl kabul edebiliyorsunuz?
Yoksa sizler bizim yeminli düşmanlarımız olupta burada kılıkmı değiştiriyorsunuz?
Sen insanın güvercin olup uçacağına inanıyormusun da?pir sultanın inandığını söyleyebiliyor savunabiliyorsun?
bu kadarıda Ayıptır be
Sevgili kardeşim ;MUsa kardeşiminde izniyle yazıyorum:
1-ziyaretçi defterini inceleseydiniz bu konunun daha önce biraz geçtiğini ve bu örneği verenlerin yanıtsız bırakıp gittiklerini görürdünüz.O şiirin pir sultana ait olduğunu nereden biliyorsun?O şiirin kaçıncı yüzyılda yazıldığını nereden biliyorsun?cevabın varsa bunu hangi kanıta dayandırıyorsun?pir sultan lakabını yada mahlasını kullanan kaç kişi olduğunu biliyormusun?
Dahası eğer pir sultan bektaşı öven şiir yazmışsa neden bunlar iki tanedir de çok değildir,neden düvezi imam türü elliye yakın şiiri vardır da bektaşa ait iki tanedir?Dahası osmanlıya karşı çıkan birisi neden osmanlının dergahını övsünki?O yüzyılda namazı orucu,kuranı tanıyan bir insan nasıl olurda cemi semahı islam adı altında övebilir?
Bunların tek mantıklı yanıtı pir sultanın adının daha sonraları da kullanıldığı ve çizgisinin batıl işlere alet edildiğidir,varsa bunun dışında yanıtın soruları yanıtlamanı diliyorum.
2-Eğer gerçekten Kuran ve Ehli beyt çizgisine inanmışsan bektaştan kurtulmalısınız aksi taktirde diyanetçiler ilahiyatçılar ve amerikancıların oyununun figüranı olursunuz.Bektaşı aşamayanlar eninde sonunda yanlışa düşüyorlar,buna dikkat etmenizi öneriyorum.
3-Ayrıca alevi-bektaşi kavramının ilk kullanıldığı tarihi biliyormusun da kullanıyorsun?Eğer dediğin gibi olsaydı bu kavram ilk zamandan bu yana kullanılırdı oysa osmanlının son döneminde ittihatçılar tarafından kullanılmaya başlanmıştır bu dahi gerçeği göstermiyormu?
4-KAynakla kanıtla konuşmaya alışmalıyız.
Kİmmiş bu pir sultan öncesi zeynel abidin ocağına bağlı seyyitler ve onların eserlerinin isimleri neymiş?buyrun isimleri verin buna göre tezlerimizi değerlendirelim,kimmiş bu isimler ve 12 imam yolunda hangi eserleriyle halka yardımcı olmuşlar...
Soruların cevabı bunlar değil ki?o şiir ilk ne zaman yazılmış?ilk nüshası nerede nasıl hangi tarihte hangi dille bulunmuş?günümüze nasıl gelmiş,sözle mi yazılımı,yazılıysa hangi eserle gelmiş sözlüyse sözün pir sultana ait olduğunu nereden anlıyorsun?Eğer konuya ciddi eğileceksen bunların cevabını ortaya koyman gerekiyor.Yani şiir pir sultanındır diyorsan bu noktadaki tereddütlerimizi ,şüphelerimizi gidermek zorundasın,biz diyoruzki:şiir onun değildir çünkü bizim bildiğimiz pirsultan bu tür şiirler yazmazdı,bu tür uçmalar kaçmalar,güvercin kılığına girmeler onun tarzı değildi,aksi olsaydı sadece bir iki şiir değil onlarca şiirinde hacı bektaş geçerdi diyoruz.onlarca kişi onu taklit etmişti ve bunu hepimiz biliyoruz buda taklitcilerin şiiridir.Alıntı Sahibi: alevi-bektaşi-caferi
sayın biralevi abi,
tezleriniz asılsız çünkü pir sultan abdal adıyla yazılan mahlaslar yedidir ama bugün bütün edebiyatçıların ortak öngörüsü ise pir sultan mahlasını kullanan kişinin bildiğimiz pir sultan olduğudur. pek çok mahlas kullanılmıştır mesala pir sultan abdal,abdal pir sultan gibi bunların diğer şiirlerine baktığınızda hepsinin hz.ali'yi tanrı gören zihniyette olan sapkınlardır ama benim yazdığım şiirde pirsultan mahlasının diğer yazılarınada bakarsanız onun ehlibeyt inancının tam olduğunu görürsünüz. kaldıki gölpınarlının tespitide budur.
ikinci nokta terminoloji bilgisi en zayıf olan ciddi nitelikte olan alevi sitesi yine sizlersiniz. en başta alevi,bektaşi tanımlarını yanlı bir tutumla tanımlayan yine sizlersiniz.
üçüncü nokta biz hacı bektaş velinin alevi anlayışının bir parçası görmekteyiz bu noktada sizlerle olan tartışmamızda çıkılmaz duruma sürükleyenlerde sizlersiniz. çünkü HZ.ALİ SAVAŞTIĞI HARİCİ ZİHNİYETİNİN TEKFİRCİ MANTIĞI FARKLI SURETLERDE NE YAZIK Kİ BU SİTENİNDE ÇİZGİSİ OLMUŞTUR.
İspatlamak yükü sendedir,ciddi araştırmanı yapıp ortaya koyman gerekiyor,bunu yapamazsan ilaf olsun torba dolsun türünden yazışmış oluruz.
Gölpınarlı pir sultanın ehli beyt inancını tam diyorda bu şiir onundur diyormu?Ya bu şiir onun değil demek zorundasın yada pir zsultanın ehli beyt inancı yarımdı demek zorundasın zira bu şiir islam dışı saçma sapan cümlelerle doludur.Biz şiirin ona ait olmadığını söylüyoruz aksini ısrarla söyleyeceksen hem pir sultana ihanet etmiş olursun hemde halkına....
Diğer yazdıkların ise çirkindir ve Allaha havale ediyorum.
Arkadaşlar o dönemlerde insanlar alevi-bektaşi kelimelerini birlikte kullanmıyorlardı,bu son yüzyılda ortaya çıkmış bir sapma yada alışkanlıktır.
Bu nedenle aleviyim,caferiyim diyen pir sultan nasıl olurda bektaşiyim der?
Osmanlıyla savaşan pir sultan nasıl oluyorda balım sultan gibi padişah dostunu övebiliyor?
Pİr sultan namaz,Ehli BEyt,12 imam derken nasıl oluyorda bu aktardıklarınızda kırklar saçmalığından bahsediyor?
Zaten bu alıntıların yazılı ilk çıkış kaynağını sunamıyorsunuz çünkü bunlar muhtemelen son yüzyılların yani alevilikle bektaşiliğin içiçe karıştırıldığı dönemlerin şiirleridir ve pir sultanın çizgisini saptıran sahte pir sultanlarındır.
Ayrıca koyun baba tekkesi çorum osmancıktadır yani buradadır ve sadece bir yatırdır ve burada bu isimde bir tarikat örgütlenmesi hiç olmamıştır bu nedenle hasan baba dediğiniz her kimse eseri nedir kitabı nedir kaynağı nedir söyleyinde bilelim,yok posta oturmuş olabilir yok zakir olabilir lafları bilimselmidir?
Bİzler dolu içen,semah dönen,kırklara inanan,bektaşiyim diyen,balım sultanı,kızıldeliyi abdal musayı öven,güvercin donu masalına inanan,beştaşın şahitliğine inanan bu şiirleri yazan kişinin SAHTEKAR olduğuna inanıyoruz,bu şahıs aynı zamanda pir sultanın ismini çaldığı içinde HIRSIZDIR.
Eğer içinizde gerçekten alevi yada caferi olan varsa ve bu şiirin pir sultana ait olduğuna inanıyorsa pir sultanı nasıl bir cahil durumuna soktuğunu düşünsün.
Ayrıca ısrar edenler varsa bu şiirlerin ilk yazılımını ortaya koysun göreceksinizki tarihteki sahte rivayet uyduranların durumuna düşecektir.Zaten bektaşiliğin içinde sahtecilikten bol birşeyde bulamazsınız,ama yine inat edecekseniz ,keyfiniz bilir,yolunuz açık ola...