Selam aleyküm...
Nisa 43: Ey iman edenler! Sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar ve bir de cünup iken -yolcu olmanız müstesna- gusledinceye kadar namaza yaklaşmayın. Eğer hasta olur yahut yolculukta iseniz, yada herhangi biriniz ayak yolundan gelirse, veya kadınlara dokunur da su bulamazsanız, temiz bir toprağa teyemmüm edin. Yüzlerinizi ve ellerinizi meshediniz. Şüphesiz Allah, çok affedicidir, çok bağışlayıcıdır.
Bu buyruğa dair açıklamalarımızı kırk dört başlık halinde sunacağız:
1. Âyetin Nüzul Sebebi, Sarhoşluk Veren İçkilerin Haram Kılınma Aşamaları ve Mü'minlere Hitabın Sebebi:
Yüce Allah; "Ey iman edenler! sarhoşken... namaza yaklaşmayın" buyruğunda, bu kitabıyla özel olarak mü'minlere seslenmektedir. Çünkü mü'minler, bir taraftan namaz kılarken, içki de içmeye devam ediyorlardı. İçki ise, onların zihinlerini aleyhlerine olmak üzere telef edip gitmişti.
O bakımdan bu buyrukla özel olarak onlara hitab edildi. Zira kâfirler ne sarhoşken, ne de ayıkken namaz kılmazlardı.
Ebû Davûd, Ömer b. el-Hattab (r.a) dan şöyle dediğini rivayet etmektedir:İçkinin haram kılınışına dair buyruk nazil olmadan Önce Ömer şöyle dedi; Allah'ım, içki hakkında bize rahatlatıcı bir beyanda bulun.
Bunun üzerine Bakara Sûresi'ndeki; "Sana içki ve kumardan soruyorlar" (el-Bakara, 2/219) buyruğu nazil oldu.
Bunun üzerine Ömer çağrıldı ve ona bu âyet-i kerime okundu- Yine: Allah'ım içki hususunda bize rahatlatıcı bir beyanda bulun dedi. Bu sefer Nisa Sûresinde yer alan: "Ey iman edenler sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar namaza yaklaşmayın" âyeti nazil oldu. O bakımdan Rasûlullah (sav)'ın münadîsi namaz için kamet getirildiğinde şöyle seslenirdi. Dikkatli olun, namaza sarhoş bir kimse yaklaşmasın. Yine Ömer çağırıldı, ona bu âyeti kerime okundu, bu sefer tekrar: Allah'ım içki hususunda bize rahatlatıcı bir beyanda bulun. Bunun üzerine şu: "Artık vazgeçtiniz değilmi?" (el-Maide, 5/91) âyeti nazil oldu. Bu sefer Ömer: “Vazgeçtik” dedi.[137]
Said b. Cübeyr der ki: İnsanlar, kendilerine bir emir, yahut bir yasak bildirilinceye kadar cahiliyye dönemindeki durumlarını devam ettirip gidiyorlardı. O bakımdan İslâm'ın ilk dönemlerinde "Sana içki ve kumar hakkında soru soruyorlar. De ki: Onlarda büyük bir günah ve insanlar için bazı menfeaatler vardır" (el-Bakara, 2/219) ayeti nazil oluncaya kadar, içmeye devam ediyorlardı. Bu âyet nazil olunca: Biz günah için değil de menfeati için içeriz, dediler. Adamın birisi içki içti ve cemaatin önüne geçip namaz kıldırırken: De ki: Ey kâfirler, ben sizin taptıklarınıza taparım, diye okudu. Bunun üzerine: "Ey iman edenler, sarhoşken... namaza yaklaşmayın" âyeti nazil oldu. Bu sefer, biz namazın dışında (içeriz), dediler. Bunun üzerine Ömer (r.a) şöyle dedi; Allahım içki hususunda üzerimize şifa verici (rahatlatıcı) açıklama indir. Bunun üzerine: "Muhakkak şeytan... ister' (el-Maide, 5/91) âyeti nazil oldu.
Bunun üzerine Ömer de: Vazgeçtik, vazgeçtik, dedi. Daha sonra Rasûlullah (sav')'m münadîsi (.Medine sokaklarında) dolaşarak: Şunu biliniz ki, içki haram kılındı, diye nida etmeye başladı. İleride yüce Allah'ın izniyle Maide Sûresi'nde de açıklaması gelince görüleceği gibi.
Tirmizî de Ali b. Ebû Talib'den şöyle dediğini rivayet etmektedir:Abdurrahman b. Avf, bize bir yemek hazırladı. Bizi çağırdı. Bize içki içirdi. îçki bizi sarhoş etti. Bu arada namaz vakti girdi. Beni namaz kıldırmak üzere öne geçirdiler. Ben de: "De ki ey kâfirler, sizin taptıklarınıza ben tapmam" (el-Kâfîrûn, 109/1-2) ve, biz sizin taptıklarınıza taparız diye okudum. Bunun üzerine yüce Alah: *Ey iman edenler, sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar namaza yaklaşmayın" buyruğunu İndirdi.
Ebû İsa (et-Tirmizî) der ki: Bu hasen, sahih bir hadistir.
İmam a.s'a iftira atanlara Allah lanet etsin!
Kurtubi tefsiri(!) Nisa/43
-
- Mesajlar: 3381
- Kayıt: 26 Ara 2006, 22:16
- Konum: Meşhedi313
Re: Kurtubi tefsiri(!) Nisa/43
Allah'ın insan olarak yarattığı bir mahluk ancak bu derece alçalabilir. Ömer'i (la) nasıl muhterem biri olarak göstermeye çalışıyorlar. Bu uydurma rivayetlerle İslâm'ın içini boşaltmışlar ve dini putlaştırmışlardır adeta. ömer demişse, yapmışsa onlara göre her şey doğrudur. Oysa onun ne nesebi temizdir ne imanı. Allah emrediyor ama ömer razı olmuyor. Bu kadar alçakça bir şey olabilir mi? Herkes durmuş ömeri razı etmeye çalışıyor. Peki neden? Her şeyiyle necis olan birini başka nasıl gasp ettiği makamda meşru kılacaklar?
Bu gaspedilmiş makamda meşru kılma amacına yönelik olarak uygulanan başka bir yöntem ise o makamın asıl sahibi olan tertemiz, pampak İmam Ali'yi (as) karalamak. Ancak uydurdukları bu gibi rivayetler dahi kendi kaynaklarınca yalanlanmaktadır.
Lanetine binlerce kez katılıyorum. Allah, dinini saptıranlara, hakkı gizleyenlere, batılı hak gösterenlere, Hakk'ın Nişanelerinin (as) makamlarını gaspedenlere, Masumlara (as) zulmedenlere lanet etsin.
Bu gaspedilmiş makamda meşru kılma amacına yönelik olarak uygulanan başka bir yöntem ise o makamın asıl sahibi olan tertemiz, pampak İmam Ali'yi (as) karalamak. Ancak uydurdukları bu gibi rivayetler dahi kendi kaynaklarınca yalanlanmaktadır.
Lanetine binlerce kez katılıyorum. Allah, dinini saptıranlara, hakkı gizleyenlere, batılı hak gösterenlere, Hakk'ın Nişanelerinin (as) makamlarını gaspedenlere, Masumlara (as) zulmedenlere lanet etsin.
nokta koymuyoruz artık cümle sonlarına
noktayı koyacak olan sensin anlasana
. . .
noktayı koyacak olan sensin anlasana
. . .
-
- Mesajlar: 84
- Kayıt: 30 Oca 2012, 01:04
Re: Kurtubi tefsiri(!) Nisa/43
Amin. Bu Kurtubi tefsirinde çok tuhaf şeyler var zamanla paylaşacağım inşaALLAH...