Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Allah'ı tanımakta akli, nizami ve diğer tüm yönlerin ele alınabileceği platform.
Cevapla
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Bizi tekrar biraraya getirdiği için Rabbimize sonsuz hamdü senalar olsun . Allah önümüzdeki yılı bizim için bereketli hayırlı kılsın.Hepimizi birbirimizin hayrına vesile eylesin ve yine hepimizi ümmeti Muhammedin ve ülkemizin hayrına vesile eylesin.

Arkadaşlar dersimiz Adli İlahi ana başlığı altında Şeytan üzerinde devam ediyordu.Adli ilahi açısından şeytan niye yaratıldı ? Bu çerçevede yanlış hatırlamıyorsam üç veya dört ders yaptık. İnşaallah birkaç ders daha yapacağız ve ondan sonra inşaaallah Adli İlahi dersini bitirmiş olacağız. Allah izin verirse Nübüvvet konusuna başlayacağız.

Şeytan olgusu özellikle bir müfessirin aktardığına göre ki o müfessir de İncil den aktarıyor.Dersin bir yerinde okumuştuk. Şeytan ın bizzat soruları vardı. Hiçbir şeye muhtç olmadığı halde Allah niye yarattı ki diyor ? Allah yarattı niye beni Adem e secdeyi emretti ?Allah benim secde etmeyeceğimi biliyordu,niye bana secde emrini verdi? Bu manada yaklaşık altı tane sorusu var. Bu soruları aktaran müfessir daha sonra Fahrettin Razi den bir aklettot aktarıyor. Fahrettin Razi den daha önce bahsetmiştim,biliyorsunuz.Tefsiri Kebir in yazarıdır. Ehli Sünnet dünyasının büyük müfessirlerinden biridiri. Fahrettin Razi diyor ki ," Dünyanın akıllılarının hepsi bir araya gelse Şeytan ın bu sorularına cevap veremez." diyor.

Üstat Tabatabai bunları aktardıktan sonra diyor ki ;"Fahrettin Razi nin dediği gibi böyle bir çaresizlikle yüz yüze değiliz.Bu soruların hepsinin teker teker cevabı var." Biz bir kere en büyük yanlışlarımızdan birisi ,bir çok kere işaret ettik.Tarafları ve tarafların mahiyetini anlamadan olayları değerlendirmeye çalışıyoruz.mesela diyelim ,otoriteyle ilgili birşey konuşurken içinde bulunduğumuz günkü otoritelerin yapıp ettikleri çerçevesinde olayı anlamaya çalışıyoruz.Oysa bahsettiğimiz Allah ın otoritesidir.Bizim içerisinde yaşadığımız dönemdeki otoriteler ise bir şekilde o makamları ele geçirmiş beşeri otoritelerdir.Ayeti kerimenin birinde Allah u Teala der ki ;"Hiç yaratanla yaratılan bir olur mu ?"Yani yaratanla yaratılanı aynı kefeye koyarak yapacağımız bir çalışmada biz nasıl netice alabiliriz ki ?Bir çok alanda biz bu karışıklığı yapıyoruz.Yine mevcut otoriteler kendilerine muhalefet edenleri ne yaparlar ?Saf dışı bırakırlar.Bir yığın saf dışı yöntemi var.Ekonomik ambargo yapar.Ailesi üzerinde baskı kurar.,ölümle tehdit eder ,ceza evine atar ,bir yığın saf dışı etme yöntemi var.Şimdi bu günkü otoriteleri görünce bizim insanımız burdan alıyor Allah ın otoritesini anlamaya çalışıyor.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Şeytanın secde etmeyeceğini bile bile Allah u Teala Şeytan ı niye yarattı ? Veyahutta Şeytan dan çıkalım ,insanlar içerisinde kafir ,müşrik,münafık dediğimiz ,Allah ın onların hepsi cehennemliktir ,dediği insanları alalım.Bunların inkar edeceğini ,bunların şirke düşeceğini ,bunların münafık olacağını ,sen bunların günahkar olacağını biliyordun,niye yarattın ki bunları ? Evvel emirde bütünsel anlamda yaratmanın hikmeti soruluyor. Dolayısıyla biz yapacağımız derste öncelikle genel anlamda yaratmanın hikmetini ,daha sonra insanın yaratılış hikmetini ve daha sonra da insanlar içerisinde ve cinler içerisindeki isyankarların yaratılma hikmetini anlamaya çalışacağız.


Genel anlamda yaratmanın hikmetinin iki tane cevap türü var.Birisi Allah u Teala nın Kur an ı Kerim de kendi makamından yaptığı bir açıklama var. Allah a soru sorulmaz.İnsan için bu cevap yeterlidir.Allah ki muhtaç değildir. Allah ki bir ihtiyacını gidermek için bir şey yaratmaya ihtiyacı yoktur. Allah ki bir eksikliğini gidermek için bir şey yaratmaya ihtiyacı yoktur.Allah zalim değildir,sadist değildir,sadizmini tatmin etmek için birilerini yaratsın ona işkence etsin ,eziyet etsin ,cehenneme atsın ,ondan zevk alsın .Olumsuz hiçbir sıfatI Allah a yakıştırmamızın imkanı yok. Niye ?her olumsuzluk bir eksikliktendir .Bir eksiği olan ise Allah olamaz.Öyleyse Allah ta hiçbir eksiklik yoktur.O yarattı ne güzel yarattı. Bir yerde Allah u Teala kendisini alkışlıyor." O yaratmada ne güzel yarattı "El anlamıyla yaratmak güzeldir.İlerleyen günlerde yaratmanın tefsirine gireceğim. Şu anda girmiyorum.Allah u Teala nın iradesini biz her zaman iki kısımda değerlendirdik.Birisine yaratma iradesi dediğimiz Tekfini İrade demiştik. Birisine de düzenleme iradesi dediğimiz Teşri İrade dedik.
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Tekfini irade açısından varlık tepeden tırnağa kemaldir,güzeldir,hiçbir eksiklik yoktur.Firavun un yaratılışı da güzeldir ,Şeytan ın yaratılışı da güzeldir ,Ebu Cehil in yaratılışı da güzeldir,bu günkü Işıt çıların yaratılışı da güzeldir,hepsi güzeldirTaki bunlar Allah ın yaratmasından pay almışlardır.

Şimdi genel anlamda yaratma konusuna gelince dedik ki otoriter algısında bizim hatalarımız var.Allah zati itibari ile yaratıcıdır.Bu O nun zatının bir gereğidir.Yaratır ,yaratır da kötü mü eder ? Yaratmanın da merhaleleri var.Melekler alemi ,mülk alemi ,mülk aleminde cansız alem dediğimiz alem ,bir yüzüne çıkıyoruz bitkiler alemi ,bir yüzüne çıkıyoruz hayvanlar alemi ,bir yüzüne çıkıyoruz insanlar alemi ve dersimizle ilgisi olduğu için cinler alemi .Şimdi bu saydığımız alemlerde dikkat ederseniz hep bir üste geldik.İnsanlık alemi içine ,hareketsiz tepkisiz alemden ise bitkiler daha üstündür.Bitkide göz yoktur ,el yoktur ,ayak yoktur ,kulak yoktur ,iç güdüsel bir topluluk hayatı yoktur.Hayvan onun bir üstü olur.Görüyor,işitiyor ,geziyor ,dolaşıyor ,ürüyor .Hayvanlarda akıl yok,irade yok .İç güdüsel hareket ediyor.

İnsanın ise iç güdüselliğinin üstünde bir de aklı var,iradesi var.Aklı ile ve iradesi ile bu sefer hayvanın üstüne çıkıyor.Dolayısıyla şu anda yaptığımız seyirde bile insan ,diğer bütün varlıklardan nedir ? Üstündür.Üstün olması hasebiyle de Allah onları özel olarak muhatab almış ve onları kullukla mükellef tutmuş ," Muhakkak ki biz insanları ve cinleri bize ibadet etsinler diye yarattık "
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Şimdi burda tekrar bir başlık açmamız lazım.Kulluk nedir ? Allah Kulluk mu istedi ? Az önceki kurduğumuz cümleye göre Allah ın bir ihtiyacı var mıydı ?Yoktu.Bizden niye kulluk istiyor ? Burda da yine benim dersime katılan kişiler olarak siz yıllarca duydunuz benden,kulluk konusunu.Epey zaman işlemiştik değil mi ,kulluğun bize faydasının insana ve cine dönük olduğunu anlamaktayız.Çünkü Allah ın bizden kulluk diye istediği şeylerin hepsine bakıyoruz emir ve nehiy biçiminde bizden ne istendiyse hiçbirine Allah ın ihtiyacı yok. Allah o istediği şeylerle bizim hayat kalitemizi ,bireysel kalitemizi ,bilgi kalitemizi ,duygu kalitemizi ,kalp kalitemizi,üretim kalitemizi ,toplumsal ilişkiler kalitemizi ,ailesel ilişkiler kalitemizi,psikolojimizi yükseltiyor.Aşağılık maddenin bir damla suyun biraz daha geriye gidelim ,cansız maddenin evrilerek yükseldiği ve nihayet Allah a halife olacak makama kadar çıktığı bir şeyden bahsediyoruz ki bu konuyu da zaman zaman çok işlemiştik.Dolayısıyla bir şey ki var olma istidadına sahiptir ve var olması için Allah a muhtaçtır.Allah ise cömertlerin cömerdi ,zatı cömert ,zatı yaratan ve bir şey ki var olma kabiliyeti gösteriyor ,Allah ona diyecek ki, yok ben seni var etmeyeceğim,ben seni yaratmayacağım.Bu bizim içinde yaşadığımız otoritelerden ve kendimizden yola çıkarak Allah a yakıştırmak istediğimiz bir şeydir.Birinci yaklaşım,birinci cevap budur ....
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Allah zati itibari ile cömerttir ve bu cömertlik bir zorlamayla bir ihtiyaca binaen dışarıdan alınmış bir şey değildir.Mesela insanın cömertliği ne zaman cömertlik olur ? Harici hiçbir şey yokken bir insan bağışta bulunuyorsa ona cömert denir.İşte çevre ona cömert desin diye ,çevre onu kınamasın diye ,veya daha ileri gidelim en yükseğe gelelim ,Allah ın cennetini kazandım diye bir insan bağışta bulunursa ,alimler ona cömert demiyorlar.Cömertlik bir zatı melekeye dönüştüğü zaman,haya bir zatı melekeye dönüştüğü zaman ,kerimilik ,ikram edicilik bir melekeye dönüştüğü zaman cömert olunur.Ben bunu Altunuzade de İrfan okumaları dersinde anlaştmıştım.


Şoför ,biz kime şoför diyoruz ? İlk otomobili kullanmaya bindiğiniz zaman da işte maaş a basmayı ,debriyajı ,fireni ,gazı ,vitesi,birinci ,ikinci beşe kadar gelip hepsini biliyorsunuz ve nihayet arabayı hareket ettiriyorsunuz ,gidiyorsunuz ,direksiyonu kullanıyorsunuz,sağa dönüyorsunuz ,sola dönüyorsunuz ,ama bu insana biz şoför demiyoruz. Çünkü arabayı kullanmaya başlayan bir insana ne zaman şoför diyoruz ,biliyor musunuz ..meleke haline gelecek.Artık düşünerek debriyaja basmayacak,düşünerek firene basmayacak ,düşünerek vites değiştirmeyecek,direksiyorum düşünerek sağa sola kırmayacak,reflekse dönüşecek artık.Sözünü ettiğimiz şeyler bir refleks olarak tahakkuk ettiğinde insan şoför olur.

Ahlaki melekeler dediğimiz o melekeler insanda reflekse döndüğü zaman ,hesap kitap yapmadan ,Cennet Cehennem hatırlamadan bir insan cömertse biz o insana cömert diyoruz.Artık o insanın zatı ile cömertliğin arasına mesafe koymuyoruz.Cömertlik onun zatının kendisidir.Dolayısıyla bu insan ve bu mahluk insan formatında var olma kabiliyetinde Allah onu var eder.

Tekfini irade açısından burada Allah ın cömertliği keremi söz konusudur.Bu sefer görüyoruz ,insanın zatının gereği var.Akıl ve irade sahibi olduğu için bir tarafı mülki olduğu için bir tarafı hayvani olduğu için o insanlık makamından hayvanlık makamına düşmesin diye ona bir düzenleme öngörüyor,Allah u Teala. Bunu da teşri iradesi ile yapıyor. Kanun koyucu irade. O da yine merhametinden geliyor. Diyor ,şöyle yap ,şöyle yapma ....
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Bizim şeytanlık dediğimiz ,kafirlik dediğimiz,münafıklık dediğimiz,müminlik dediğimiz,adaletli dediğimiz ,zalim dediğimiz olgu bu alanda başlıyor.Bizim özgür bırakıldığımız alanda başlıyor. Özgür bırakıldığımız alansa bizi üstün tutan alandı.O alandan aşağı düşmeyelim diye Allah teşri iradesi ile bir düzenleme yapıyor ve bu düzenlemeyi de icmal etmiyor.Çünkü icmal ederse anlamsızlaşacak. İcmar etmiyor,özgür bırakıyor.Özgür bırakıldığımız andan itibaren bizim Allah ın halifesi makamına kadar yükselme imkanına ve yoluna girmiş oluyoruz.O makama her insanın çıkma gücü ve kudreti vardır. Fakat insan nefsine uyar,o makamdan aşağı düşebilir.En güzel yaratılıştan en aşağı duruma düşebilir .Ehseni Halıgın kısmı tekfini iradenin dirayet ettiği yerdir.İblisin yaratılışında ,Firavun un yaratılışında ,Ebu Cehil in yaratılışında,Musa nın(as) ,İbrahim in (as),Muhammedin (saa) yaratılışında hiçbir ayrım gözetilmemiştir ve çok güzeldir.Bir kere Firavun un yaratılışının güzel olduğunun delili nedir ,biliyor musunuz ? Hem cinsi olan Musa nın (as) güzel oluşudur.Ebu Cehil in yaratılışının güzel olduğunun delili nedir ? Muhammedin (saa) varlığıdır.Firavun Musa(as) gibi olabilirdi.Nemrut ,İbrahim (as)gibi olabilirdi.Teşri emirde icbar yoktur ,dedik.Tekfini alemde icbar vardır.Güneşi yaratmıştır ,güneş sıcaklık yapar.Ben soğuktan etkilenirim ,ben sıcaktan etkilenirim ,buralarda değersellik olgusuda söz konusu değildir.Ama beni irade sahibi kıldı.Kendisinin teşri iradesiyle o iradenin yanlışa kail olmaması için bir düzenleme yaptı ve beni özgür bıraktı.Firavunlaşmak ,Ebu Cehilleşmek bu alanda başlıyor ve Firavun da dönüyor diyor ki,Allah beni niye yarattı ki.Hiçbir Peygamberin bir salih kulun ,Allah bizi niye yarattı ki ,sorusunu duydunuz mu ?duymadınız ,değil mi ..Mücrim birisi bu soruyu sordu.Dolayısıyla ilk mücrim İblis (Şeytan ) bu soruyu sordu .O zaman beni niye yarattı ki ?
beyazgül12
Mesajlar: 1390
Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36

Re: Şeytan 'ın Şüphe Uyandıran Soruları

Mesaj gönderen beyazgül12 »

Şimdi gelelim ..İblis seni yarattı da ,kötü mü etti ?Sen ki var olma ,kim ki var olma kabiliyetinde varlık talep ettin ,Allah cömertti seni var etti .Siz irade eden mahluksunuz.Sizin için teşri düzenlemeler yaptı şunları yapın ve şunları yapmayın dedi.Meleklerine emrettiği gibi sana da emretti.Melekler secde ettiği gibi sen de secde edebilirdin.Edebilir miydi , İblis Secde? Edebilirdi.Edince ne olurdu ? Yücelirdi.

Şimdi bizim insanımızın anlamadığı yer isyan edeceğini bildiği halde niye yarattı ?

O zaman Allah sadece varlık talep edenlerin içerisinde onların geleceğine bakıp sadece müminleri yaratmış olması gerekirdi .Bu ise yaratma kabiliyetinde imtiyaz gözetmektir.Seçmektir.Benim otoritemi kabul edin yaratırım. Benim otoritemi kabul etmeyeni yaratmam.Böyle bir alem de tasavvur edilemez. O ki yaratma gücüne sahiptir,bir şey ki var olma istidanını gösterdi ,Allah onu var eder.Var etmekle de güzel eder.Çünkü o varlığın aynı zamanda Allah ın rızasını tahsil etme kabiliyeti vardır.Mümin cinlerin,kafir cinlerden fazla hiçbir şeyi yoktur. Mümin insanların kafir insanlardan yaratılış itibariyle hiçbir fazlası yoktur.Adalet söz konusudur.Allah herkese kendi kabiliyeti kendi istidadı nispetinde varlıktan pay sahibi kıldı ve var etti.Tekfini alem açısından temayül eden cin ve insanı irade ile şereflendirdi ve o iradelerden doğaca olumsuzlukları bertaraf etmek için de tekfini iradesi ile düzenleme yaptı ve onları özgür bıraktı. Şeytan özgür iradesi ile isyan etti. Her isyan edenin varlığını elinden alsaydı bu sefer isyan etminin kıymeti açığa çıkmazdı.
Cevapla

“Allah (Tevhid) İnancı” sayfasına dön