Aleviler şiimidir? "Tabiki"
Gönderilme zamanı: 12 Şub 2007, 00:20
Aleviler şiimidir?
Herkes biliyor ki şia arapça sözlük anlamında ‘Taraftar olma,takip etme’manasındadır.Bu kelime genellikle Ali ve EhliBeyti sevenler için kullanıldığı için zamanla sadece onları takip edenleri ifade eden ÖZEL BİR İSİM anlamına dönüşmüştür.Öyle ki günümüzde hangi İslam ülkesine gidilirse gidilsin;Hz.Ali ve çizgisine özel bir önem veren müslümanlar kendilerini ŞİA olarak ta tanıtırlar,adlandırırlar ve herkeste bunu böyle bilir.Ülkemizde ise bu kavram yerine ALEVİ kavramı daha çok kullanılmaktadır.Bunun temel sebebi ise Osmanlı belgelerinde Hz.Ali’nin soyundan gelenlere ALEVİ denilmesi ve zamanla da soyu ifade eden bu kelimenin Ali Taraftarlığını ifade edecek şekilde halk diline yerleşmesidir.Dikkat edilirse Hz.Ali’nin soyunu ifade eden SEYYİT kelimesi ile ALEVİ kelimesi anadoluda aynı anlama gelecek şekilde osmanlı secerelerinde kullanılmıştır.Zamanla da ALEVİ kelimesi Hz.Ali yanlısı,Taraftarı anlamına gelen ÖZEL BİR İSİM YA DA TANIMLAMA OLARAK HALK DİLİNE YERLEŞMİŞTİR.Yani anadoluda yaşayan ve Hz.Ali dostluğuna özel bir önem veren VE SÜNNİ OLMAYAN müslümanlar kendilerine Alevi demiş ve demektedirler.Anadolu dışında ise Hz.Ali dostluğu ŞİA,Şİİ olarak ifade edilmiş ve edilmektedir.O halde bu açıklamalar ışığında HER ALEVİ AYNI ZAMANDA Şİİ VEYA ŞİA’DIR DİYEBİLECEĞİMİZ GİBİ;HER Şİİ YADA ŞİA ‘DA ALEVİDİR DİYEBİLİRİZ.
- Şia ya da Şii kavramı PEYGAMBERİMİZİN SAĞLIĞINDA DA Hz.Ali için kullanılıyordu.Peygamberimizin kendisi SAĞLIĞINDA Hz.Ali ve dostlarını ‘ŞİA,NACİ,KURTULUŞA ERENLER’ olarak adlandırmıştır.
Burada sadece yüzlercesinden bir kaynağı hatırlatacağız.Sünni müslümanlardan İbn-i Hacer,’SAVAİK’isimli eserinin 11.babında yine sünni fakih ve alimlerden olan hafız Cemaluddin Muhammed bin Yusuf-u Zerendi el-medine’den naklettiği hadiste şöyle deniliyor:
‘İman edip salih amellerde bulunanlar ise,işte onlar da yaratılmış olanların en hayırlılarıdır.Rableri katında onların ödülleri,içinde ebedi kalıcılar olmak üzere altından ırmaklar akan Adn cennetleridir.Allah onlardan razı olmuştur,kendileri de O’ndan razı(hoşnut ve memnun)kalmışlardır.’ Ayeti nazil olduğunda eygamberimiz ;Hz.Ali’ye şöyle buyurdular:‘YA ALİ ! SEN VE ŞİALARIN HAYR’UL –BERİYYE’SİNİZ(Yaratılmışların en hayırlıları)SEN VE SENİN ŞİALARIN,KIYAMET GÜNÜ Allah SİZDEN ,SİZ DE Allah’TAN RAZI OLDUĞUNUZ HALDE GELİRSİNİZ;DÜŞMANLARINIZ İSE GAZAPLI VR (Boyunlarına halkalar geçirildiğinden dolayı)BAŞLARI YUKARI KALKIK BİR HALDE GELİRLER.’
Anadoluda yaşayan ve alimsiz,kaynaksız ve cahil bırakılmış ama buna rağmen Ali dostluğunu her aşamada diliyle ifade eden Mazlum Alevileri Hz.Ali’den uzaklaştırıp sömürmek için ‘Siz şii değilsiniz,Siz Anadolu alevisisiniz’denilmektedir.Böyle söyleyenlerin amacı Alevileri Hz.Ali’den ayırmak,koparmak ve aleviliklerini Hz.Ali dışındaki bir temele oturtmaktır.Bunların oyunlarını bozmanın yolu ;Bütün Aleviler aynı zamanda şii yada şia olduklarını ve bu kelimelerin Alevilikle aynı anlama geldiğini her ortamda açıkça haykırmalarına ve Hz.Ali’nin bilgilerini bir an önce elde etmelerine bağlıdır.
Eğer bizim alevi anlayışımızla ,kendini şia yada şii olarak ifade eden anadolu dışındaki toplulukların İslami pratiklerinde ayrılıklar,çelişkiler,benzemezlikler varsa ki bu açıkça görülmektedir,bu sorunun çözümü bu tür ,aykırılıkları ,benzemezlikleri ,ayrılıkları 12 imamların hakemliğiyle çözmekte yatmaktadır.
Her kavram yada sorun konusunda 12 imamlara danışalım ,onların aktardıkları bilgiler ışığında soruna yaklaşalım ve doğruları,gerçekleri böylece bulalım ve bu noktada yanlış içerisinde olan kendini düzeltsin doğruya gerçeğe uysun,ve zamanla Alevi ve şia kavramları teoride benzediği gibi pratiktede birbirine benzesin,
Herkes biliyor ki şia arapça sözlük anlamında ‘Taraftar olma,takip etme’manasındadır.Bu kelime genellikle Ali ve EhliBeyti sevenler için kullanıldığı için zamanla sadece onları takip edenleri ifade eden ÖZEL BİR İSİM anlamına dönüşmüştür.Öyle ki günümüzde hangi İslam ülkesine gidilirse gidilsin;Hz.Ali ve çizgisine özel bir önem veren müslümanlar kendilerini ŞİA olarak ta tanıtırlar,adlandırırlar ve herkeste bunu böyle bilir.Ülkemizde ise bu kavram yerine ALEVİ kavramı daha çok kullanılmaktadır.Bunun temel sebebi ise Osmanlı belgelerinde Hz.Ali’nin soyundan gelenlere ALEVİ denilmesi ve zamanla da soyu ifade eden bu kelimenin Ali Taraftarlığını ifade edecek şekilde halk diline yerleşmesidir.Dikkat edilirse Hz.Ali’nin soyunu ifade eden SEYYİT kelimesi ile ALEVİ kelimesi anadoluda aynı anlama gelecek şekilde osmanlı secerelerinde kullanılmıştır.Zamanla da ALEVİ kelimesi Hz.Ali yanlısı,Taraftarı anlamına gelen ÖZEL BİR İSİM YA DA TANIMLAMA OLARAK HALK DİLİNE YERLEŞMİŞTİR.Yani anadoluda yaşayan ve Hz.Ali dostluğuna özel bir önem veren VE SÜNNİ OLMAYAN müslümanlar kendilerine Alevi demiş ve demektedirler.Anadolu dışında ise Hz.Ali dostluğu ŞİA,Şİİ olarak ifade edilmiş ve edilmektedir.O halde bu açıklamalar ışığında HER ALEVİ AYNI ZAMANDA Şİİ VEYA ŞİA’DIR DİYEBİLECEĞİMİZ GİBİ;HER Şİİ YADA ŞİA ‘DA ALEVİDİR DİYEBİLİRİZ.
- Şia ya da Şii kavramı PEYGAMBERİMİZİN SAĞLIĞINDA DA Hz.Ali için kullanılıyordu.Peygamberimizin kendisi SAĞLIĞINDA Hz.Ali ve dostlarını ‘ŞİA,NACİ,KURTULUŞA ERENLER’ olarak adlandırmıştır.
Burada sadece yüzlercesinden bir kaynağı hatırlatacağız.Sünni müslümanlardan İbn-i Hacer,’SAVAİK’isimli eserinin 11.babında yine sünni fakih ve alimlerden olan hafız Cemaluddin Muhammed bin Yusuf-u Zerendi el-medine’den naklettiği hadiste şöyle deniliyor:
‘İman edip salih amellerde bulunanlar ise,işte onlar da yaratılmış olanların en hayırlılarıdır.Rableri katında onların ödülleri,içinde ebedi kalıcılar olmak üzere altından ırmaklar akan Adn cennetleridir.Allah onlardan razı olmuştur,kendileri de O’ndan razı(hoşnut ve memnun)kalmışlardır.’ Ayeti nazil olduğunda eygamberimiz ;Hz.Ali’ye şöyle buyurdular:‘YA ALİ ! SEN VE ŞİALARIN HAYR’UL –BERİYYE’SİNİZ(Yaratılmışların en hayırlıları)SEN VE SENİN ŞİALARIN,KIYAMET GÜNÜ Allah SİZDEN ,SİZ DE Allah’TAN RAZI OLDUĞUNUZ HALDE GELİRSİNİZ;DÜŞMANLARINIZ İSE GAZAPLI VR (Boyunlarına halkalar geçirildiğinden dolayı)BAŞLARI YUKARI KALKIK BİR HALDE GELİRLER.’
Anadoluda yaşayan ve alimsiz,kaynaksız ve cahil bırakılmış ama buna rağmen Ali dostluğunu her aşamada diliyle ifade eden Mazlum Alevileri Hz.Ali’den uzaklaştırıp sömürmek için ‘Siz şii değilsiniz,Siz Anadolu alevisisiniz’denilmektedir.Böyle söyleyenlerin amacı Alevileri Hz.Ali’den ayırmak,koparmak ve aleviliklerini Hz.Ali dışındaki bir temele oturtmaktır.Bunların oyunlarını bozmanın yolu ;Bütün Aleviler aynı zamanda şii yada şia olduklarını ve bu kelimelerin Alevilikle aynı anlama geldiğini her ortamda açıkça haykırmalarına ve Hz.Ali’nin bilgilerini bir an önce elde etmelerine bağlıdır.
Eğer bizim alevi anlayışımızla ,kendini şia yada şii olarak ifade eden anadolu dışındaki toplulukların İslami pratiklerinde ayrılıklar,çelişkiler,benzemezlikler varsa ki bu açıkça görülmektedir,bu sorunun çözümü bu tür ,aykırılıkları ,benzemezlikleri ,ayrılıkları 12 imamların hakemliğiyle çözmekte yatmaktadır.
Her kavram yada sorun konusunda 12 imamlara danışalım ,onların aktardıkları bilgiler ışığında soruna yaklaşalım ve doğruları,gerçekleri böylece bulalım ve bu noktada yanlış içerisinde olan kendini düzeltsin doğruya gerçeğe uysun,ve zamanla Alevi ve şia kavramları teoride benzediği gibi pratiktede birbirine benzesin,