Me'mun kendisinden sonra İmam Rıza As 'ın velihatlığını pratiğe geçirmek istediği zaman Haşimoğullarını yanına toplayarak şöyle dedi :
"Kendimden sonra Ali b.Musa Rıza7yı bu makama getirmeyi düşünüyorum. " Haşimoğulları onu kıskandığından şöyle dediler :
"Hilafet için hiçbir tedbiri olmayan basiretsiz ,bilgisiz birini mi halife yapacaksınız ? ! Birini ,onu buraya getirmesi için gönderin ve onun hakkında söylenen sözlerin doğruluğuna kendiniz karar verin ."
Me'mun ,O ' nu çağırması için birini yolladı. Ben-i Haşim İmam Rıza 'ya (as) hitaben :
"Ey Ebu'l Hasan ! Minbere çık ve Allah a ibadet etmemiz için bize işaret ve alamet göster dediler. " Hz Rıza (as) minbere çıkarak düşünceli bir şekilde yerinden kalkarak ayakta durdu ; Allah a hamd ve sena edip Peygamber ve Ehl-i Beyt ine selam verdikten sonra ,şöyle buyurdu :
" İbadetin evveli Allah ı tanımak ,O 'nu tanımanın aslı O'nu bir bilmek, Allah ın birliğinin nizamı sıfatlardan O 'nu nehyetmektir, çünkü akıllar şehadet etmektedir ki sıfat ve mevsufu olmayan tarafından yaratımıştır ve sıfat ve mevsuf şehadet etmektedir ki birbirlerine yakındırlar.ve birbirine yakınlık ,sonradan oluştuğuna şehadet etmektedir ve sonradan oluşmak ,sonradan oluşması mümkün olmayan ezeliyetin mümkün olmadığına şehadet etmektedir.Kim Allah ı teşbihle tanımışsa O'nun zatını tanımamıştır, kim O'nun vahdaniyetinin künhüne varmak istemişse O'nu bir bilmemiştir ,kim O'nu birine benzetirse O'nun hakikatine ermemiştir,kim O'nun nihayetini tasavvur ederse O'nu tasdik etmemiştir,kim O'na doğru işaret ederse O'nu ihtiyaçsız bilmemiştir ,kim O'nu birine teşbih verirse O'nu niyetinden geçirmemiştir,kim O'nu cüz cüz bilse O'na boyun eğmemiştir, her iyi şey O'nun eliyle yapılmış,O'ndan başka kaim olanlar ise O'nunla istidlal olunacak maluldur. Allah ın kendisiyle delil gösterilecek mahlukudur ve akıllar vasıtasıyla marifetine inanılacak ve Allah ın hücceti fıtratla sabit olacaktır.
Allah ile mahlukatı arasında hicap vardır. Allah ın kullarından ayrıldığı nokta illet malul ilişkisi esasincadır ve zatidir. Allah ın onları yaratmaya başlaması ,O'nun başlangıcının olmadığına delalet etmekte,çünkü her başlangıcı olan varlığın başka bir varlığın başlangıcını sağlaması mümkün değildir. Kullarını organlarla donatması ,kendisinin azasının olmadığına delalet etmektedir, çünkü azasın olanların onlara ihtiyaç duyduğuna azalar delalet etmektedir....
Tevhit /sayfa :39 /
Devam edeceğim inşaallah ....Teşekürler ..
Çünkü Eşya Kendi Kendini Kısıtlar ....( İmam Rıza (AS)
-
- Mesajlar: 1390
- Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36
-
- Mesajlar: 1390
- Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36
Re: Çünkü Eşya Kendi Kendini Kısıtlar ....( İmam Rıza (AS)
Allah ın adları tabir ,eylemleri anlatma ,zatı hakikat ve künhü O'nunla kulları arasındaki ayrılığına delalet eder.Baki kalması Allah tan başkalarının tanınmasına sebep olur,artık kim Allah ı vasfederse O ' na karşı bilgisizdir ve kim O 'nu bir şeye şamil bilirse O'na karşı sınırı aşmış olur .Kim O 'nun künhüne ermek isterse hata eder. Kim " Allah nasıldır " diye sorsa ,O 'nu birine benzetmiş olur. Kim " neden " diye sorsa Allah a sebep isnat etmiş ; kim " ne zaman " diye sorsa O'nu zamana hasretmiş; kim " O nerededir " diye sorsa O'nu bir şeyde karar kılmış; kim " ne zamana kadar " diye sorsa ,O 'nun için son karar kılmış ; kim " nereye kadar " diye sorsa ,O 'nun müddetli olduğunu sanmış ve kim O' nun müddetli olduğunu düşünse O ' na bir son düşünmüş ve kim O'nun için son düşünmüşse ,O ' nu parçalı bilmiş ve kim O 'nu parçalı bilse O ' nu vasıflandırmıştır.Ve kim O 'nu vasıflandırmışsa O 'nun hakkında kafir olmuştur. Allah ,mahlukatın değişmesiyle değişmez ve onların mahdut olmasıyla mahdut olmaz. O; birdir ,sayılar mevhumuyla değil; zahirdir ,vasıtayla değil ; aşikardır,gözle görülecek gibi değil ; batındır ,bir şeyin içinde değil ; ayrıdır ,mesafeyle değil ; yakındır ,birliktelikle değil ; latiftir ,cisimle değil ;mevcuttur ,yokluk sonrası değil; faildir ,icbarla değil ; mukadderdir ,onlar üstünde düşünmeden ;müdebbirdir,hareketle değil; irade edendir ,zorluğa düşmeden ; isteyendir ,onlar için telaş etmeden; derk edendir ,cismi olmadan ; duyan ve görendir ,azası bulunmadan ...
NOT :Hayırlı Cumalar olsun /ve Accil Ferecehum /
NOT :Hayırlı Cumalar olsun /ve Accil Ferecehum /
-
- Mesajlar: 1390
- Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36
Re: Çünkü Eşya Kendi Kendini Kısıtlar ....( İmam Rıza (AS)
Zamanların O ' nunla birlikteliği yoktur,mekanların kapsamı dışındadır ,uyuklamak O 'nda söz konusu olmaz,sıfatlar O 'nu sınırlamaz,aletler O ' nu mukayyet etmez ,künhü zamana ,vücudu yokluğa ,ezeliyeti başlangıca mukaddem olmuştur.Hisleri harekete geçirmesi kendisinin his sahibi olmadığını ; cevherleri ortaya çıkarması ,kendisinin cevher sahibi olmadığını gösterir.Eşyada çelişkiler ortaya atmasıyla ,kendisinde tezadın bulunmadığını ; işler arasındaki yakın bağın olması ,O 'nda yakınlığın olmadığını gösterir. Işığı karanlıkla ,açığı karmaşalıkla ,kuruyu yaşla ,sıcağı soğukla zıt olarak yaratmıştır. Zıtlar arasında uyum ve ülfet ,yakınlar arasında ayrılık icat etti. Böylelikle ayırmayla ayırıcı ülfet ve uyumla ülfet verici olduğunu gösterdi.Bu Aziz ve Celil olan Allah ın şu sözüne delalet etmektedir: " Her şeyden de çift çift yarattık ki ,düşünüp öğüt alasınız. ( Zariyat ,49) Böylelikle önce ve sonra arasını ayırarak ,kendisi için önce ve sonranın olmadığının bilinmesini sağladı.Onların temayüllerine ,onlara temayül verenin temayülü olmadığına şahit tuttu.Onlar arasındaki farklılıkla ,onlara farklılık verenin kendisinde farklılık olmadığını gösterdi.Onları zamana münhasır etmekle,onları zamana hasredenin zamana münhasır olmadığını bildirdi.Bazı eşyalar arasına fasıla attı,böylelikle eşya ve kendisi arasında fasılanın olmadığının bilinmesini sağladı.O ,terbiye edeceği kimse var olmadan mabuttu,mahluklar var olmadan ilahti ,malumlar olmadan alimdi ,yaratıklar olmadan yaratan idi ,duyulacak bir şey olmadan duyan idi...
Tevhit / sayfa /41 (İmam Rıza Aleyhisselam )
Tevhit / sayfa /41 (İmam Rıza Aleyhisselam )
-
- Mesajlar: 1390
- Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36
Re: Çünkü Eşya Kendi Kendini Kısıtlar ....( İmam Rıza (AS)
Yarattıklarını yaratmadan önce de yaratıcı manasına müstahaktı,insanları yoktan var etmeden önce de yaratandı. Nasıl böyle olmasın ki ! " Zaman " O'nu kayıp etmez," Çabukluk " O 'nu yakınlaştırmaz," Belki " O 'nu kaplamaz," Ne zaman "O'nu zamana bağlamaz," Ne zamandan " O 'nu kaplamaz ," ile " O'nu birşey ile birleştirmez.Çünkü Eşya kendi kendini kısıtlar,aletler birbirlerine işaret ederler,eylemleri eşyada vuku bulur.Eğer eşyanın devamlılığını nazara alırsak zaman ona mani olur,ezeliyetini şimdilik dilimi içine alır ,eğer böyle olmasa kamil olmaktan sakındırırdı.Eşyaların ayrı olması ayırana,farklı olmaları fark koyucuya delalet eder,zira onları yaratan akıllarda tecelli eder.Allah ,eşya vasıtasıyla gözlere görünmekten korundu,zihinler onlara yönelik hüküm vermektedir,onlarda ispat olunur,onlarla delillendirilir,ikrar onların vesilesiyle oldu,akıllar vasıtasıyla Allah 'ın tasdiki itikat haline gelir,ikrar ile O 'na iman kamil olur. Diyanet oluşmaz.Allah için sıfatların ispat edilmesiyle ,artık teşbihi nehyetme yolu kalmaz.Böylelikle,yaratılanlarda olan herşey ,yaratanında olmaz.Mahlukunda mümkün olabilecek şeyler yapıcısında mümkün olmaz.Sakinlik ve hareket Allah 'ta cari olmaz,nasıl olabiir ki onda bunu gerçekleştiren kendisidir veya nasıl O 'na dönsün ki onu başlatan kendisidir,zira böyle olmazsa Allah ın zatı farklı ve künhü parça parça olurdu ve ezelden beri olan " birlik " manası muhal olurdu. Gerçekten ,yaratan için yaratmadan başka bir mana yoktur ve eğer O 'nun için geri manası tasavvur edilirse ,ileri manası da tasavvur edilir ve eğer O 'nun için kemal düşünülürse nakıslığı olduğu akla gelir. Sonradan oluşması imkansız olmayan nasıl ezeli olmaya müstahak olur,zira onda yaratıcılık yoktur. Belki yaratılmışların nişanesi onda belirir ve ona delil olunacak şeylerin kendisi delile dönüşür.
Tevhit /Sayfa No :41
Tevhit /Sayfa No :41
-
- Mesajlar: 1390
- Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36
Re: Çünkü Eşya Kendi Kendini Kısıtlar ....( İmam Rıza (AS)
Sonuç olarak sözün muhal ve imkansız olmasında hüccet ve kanıt yoktur; onda soru cevapsız kalır,anlamında artık büyüklük olmaz ve mahlukların ayrılık ve farklılıklarına yönelik yakınma yoktur,ancak ki ezeli mevcudun iki tane olduğunun imkansızlığı ve başlangıcı olmayan bir şeyin başlangıç olmasının mümkün olmadığını söyleyelim.Yüce ve Azim Allah tan başka ilah yoktur,kim Allah tan dönerse yalancıdır ve en büyük sapkınlık içindedir ve apaçık bir ziyan içindedir ,Allah ın selamı Muhammed Peygamberine ve pak ve temiz olan Ehli Beyt inin üzerine olsun ."
Tevhit /Sayfa No:43
Şeyh SADUK (Allah Ondan Razı Olsun )
Not : Bu başlıkta İmam Rıza ( as ) ın tevhit ile ilgili hadislerini yazmaya devam edeceğim, Allah ın izniyle /
Tevhit /Sayfa No:43
Şeyh SADUK (Allah Ondan Razı Olsun )
Not : Bu başlıkta İmam Rıza ( as ) ın tevhit ile ilgili hadislerini yazmaya devam edeceğim, Allah ın izniyle /
-
- Mesajlar: 1390
- Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36
Re: Çünkü Eşya Kendi Kendini Kısıtlar ....( İmam Rıza (AS)
49-(14)...Feth b.Yezid el -Curcani rivayet ediyor:
Ebu l Hasan er -Rıza ya ( as ) tevhid ile ilgili bazı sorular içeren bir mektup yazdım .Bana kendi el yazısıyla şu cevabı gönderdi.
" Rahman ve Rahim olan Allah ın adı ile hamdını kullarına ilham eden , onları rububiyetini bilecek bir öz yaratılışla var eden Allah a hamd olsun. Yarattıklarıyla kendi varlığını göstermiş ,yarattıklarını sonradan var etmiş olmakla kendisinin öncesizliğini ,yarattıklarını birbirine benzer kılmakla kendi benzersizliğini kanıtlamıştır. Ayetlerini kudretinin tanıkları olarak gözler önüne sermiştir.
Zatının vasfedilmesi imkansızdır. Gözlerle görülmesi ,vehimlerle ihata edilmesi mümkün değildir. Varoluşunun başlangıcı ,kalıcılığının sonu yoktur. Duyular O ' nu algılayamaz. Perdeler O' nu örtemez . O 'nunla yarattıkları arasındaki perde ,onları yaratmış olmasıdır. Çünkü yarattıklarının zatları içinde mümkün olan ,O 'nun için imkansızdır,O'nun için imkansız olan da onlar için yerindedir.Çünkü yaratan yaratılandan,sınırlayan sınırlandırılandan ,Rab kulluk sunandan farklıdır ,ayrıdır.
Allah birdir ; ama sayısal anlamda değil.Yaratıcıdır,hareket etmek anlamında değil.Aracısız işitir,aletlerin farklı olması söz konusu olmaksızın görür. Hazırdır,ama cismani dokunuş anlamında değil.Ayrıdır ; ama mesafe olması şeklinde değil,gizlidir ,ama bir perdenin arkasında olmak suretiyle değil.Açıktır ,ama bir şeyin karşısında olarak değil. Kim zatının künhü karşısında ince görüşlü olursa gözleri tutsak olmuştur. Varlığı vehimlerin kıvrımlarını ezip geçmiştir....
Tevhit / sayfa /61
Ebu l Hasan er -Rıza ya ( as ) tevhid ile ilgili bazı sorular içeren bir mektup yazdım .Bana kendi el yazısıyla şu cevabı gönderdi.
" Rahman ve Rahim olan Allah ın adı ile hamdını kullarına ilham eden , onları rububiyetini bilecek bir öz yaratılışla var eden Allah a hamd olsun. Yarattıklarıyla kendi varlığını göstermiş ,yarattıklarını sonradan var etmiş olmakla kendisinin öncesizliğini ,yarattıklarını birbirine benzer kılmakla kendi benzersizliğini kanıtlamıştır. Ayetlerini kudretinin tanıkları olarak gözler önüne sermiştir.
Zatının vasfedilmesi imkansızdır. Gözlerle görülmesi ,vehimlerle ihata edilmesi mümkün değildir. Varoluşunun başlangıcı ,kalıcılığının sonu yoktur. Duyular O ' nu algılayamaz. Perdeler O' nu örtemez . O 'nunla yarattıkları arasındaki perde ,onları yaratmış olmasıdır. Çünkü yarattıklarının zatları içinde mümkün olan ,O 'nun için imkansızdır,O'nun için imkansız olan da onlar için yerindedir.Çünkü yaratan yaratılandan,sınırlayan sınırlandırılandan ,Rab kulluk sunandan farklıdır ,ayrıdır.
Allah birdir ; ama sayısal anlamda değil.Yaratıcıdır,hareket etmek anlamında değil.Aracısız işitir,aletlerin farklı olması söz konusu olmaksızın görür. Hazırdır,ama cismani dokunuş anlamında değil.Ayrıdır ; ama mesafe olması şeklinde değil,gizlidir ,ama bir perdenin arkasında olmak suretiyle değil.Açıktır ,ama bir şeyin karşısında olarak değil. Kim zatının künhü karşısında ince görüşlü olursa gözleri tutsak olmuştur. Varlığı vehimlerin kıvrımlarını ezip geçmiştir....
Tevhit / sayfa /61
-
- Mesajlar: 1390
- Kayıt: 26 Haz 2014, 15:36
Re: Çünkü Eşya Kendi Kendini Kısıtlar ....( İmam Rıza (AS)
O'na boyun eğmenin ilk adımı O 'nu bilmektir. O 'nu eksiksiz bilmenin kemali O 'nu birlemedir.O 'nu kusursuz olarak birlemek için O 'ndan sıfatları nehyetmek gerekir. Her sıfat mevsuftan ( vasıflanan ) ayrı olduğuna ve her mevsuf sıfattan ayrı olduğuna tanıklık eder.Bunların her biri kendi nefisleri apaçık delille diğerlerinin ezeli oluşunun imkansız olduğuna tanıklık ederler.
Kim Allah ı vasfederse ,O 'nu sınırlandırmış ,O 'nu sınırlandıran O 'nu saymış ,O 'nu sayan ezeliliğini geçersiz kılmıştır.
O 'nun hakkında : " Nasıldır ?" diye soran , O ' nu vasfetmenin peşindedir.O'nun için : " Neyin üzerindedir ?"diye soran ,O ' nu hamletmiş olur.O 'nun hakkında :"Nerededir ?"diye soran ,bir yerlerde olmadığını tasavvur etmiştir." Nereye kadardır ?"diye soran ,O 'nun için zaman karar kılmıştır.Bilinen bir şey yokken ,O bilendi. Yaratılan bir şey yokken O yaratıcıydı.Kulluk sunan kimse yokken ,O Rab idi.Tapanlar O İlahti.Rabbimizi böyle vasfederiz ve O ,vasfedenlerin tüm nitelemelerinden münezzehtir."
Tevhit /sayfa /61
Şeyh SADUK ( Allah ondan razı olsun )
Kim Allah ı vasfederse ,O 'nu sınırlandırmış ,O 'nu sınırlandıran O 'nu saymış ,O 'nu sayan ezeliliğini geçersiz kılmıştır.
O 'nun hakkında : " Nasıldır ?" diye soran , O ' nu vasfetmenin peşindedir.O'nun için : " Neyin üzerindedir ?"diye soran ,O ' nu hamletmiş olur.O 'nun hakkında :"Nerededir ?"diye soran ,bir yerlerde olmadığını tasavvur etmiştir." Nereye kadardır ?"diye soran ,O 'nun için zaman karar kılmıştır.Bilinen bir şey yokken ,O bilendi. Yaratılan bir şey yokken O yaratıcıydı.Kulluk sunan kimse yokken ,O Rab idi.Tapanlar O İlahti.Rabbimizi böyle vasfederiz ve O ,vasfedenlerin tüm nitelemelerinden münezzehtir."
Tevhit /sayfa /61
Şeyh SADUK ( Allah ondan razı olsun )